Opracowała: mgr Małgorzata Smorczewska
"Program bezpieczeństwa wczesnoszkolnego dziecka" ma na celu podniesienie świadomości małych dzieci , wobec zagrożeń jakie napotkać mogą w dużym mieście, w drodze do szkoły i ze szkoły. Dotyczy on poprawy bezpieczeństwa uczniów , którzy ze względu na odległość jaką muszą pokonać z domu do szkoły , są narażeni na szczególne niebezpieczeństwo wypadku drogowego. Większość wypadków drogowych , z udziałem dzieci, zdarza się na przejściach dla pieszych , skrzyżowaniach i przystankach komunikacji publicznej. Najczęstszymi przyczynami wypadków drogowych dzieci w wieku wczesnoszkolnym są :
- nagłe wtargnięcia na jezdnię,
- brak opieki nad dzieckiem znajdującym się na drodze,
- zabawy na jezdniach i poboczach drogi,
- wyjście dziecka zza przedmiotów stałych np. zza stojącego autobusu,
- wsiadanie do pojazdu lub wysiadanie w trakcie jazdy.
Poza wymienionymi przyczynami wypadków drogowych dzieci, warto wspomnieć , że są one związane z miejscem ich zamieszkania, więcej ginie dzieci ze środowiska wiejskiego.
Dzieje się tak dlatego że dzieci w tym wieku, mają słabiej od dorosłych rozwiniętą spostrzegawczość, pole widzenia, prawidłowe ocenianie odległości, rozróżniania barw, odporność oczu na zmęczenie. Wynika stąd konieczność przygotowania uczniów do bezpiecznego i kulturalnego korzystania z dróg publicznych i środków komunikacji publicznej. Program realizowany będzie w ciągu jednego roku szkolnego 2004 / 2005 , jeden raz w miesiącu przez dwa dni. Zajęcia odbywać się będą w sali szkolnej, na boisku i w terenie.
Założenie programu :
Nabywanie umiejętności prawidłowego , bezpiecznego i kulturalnego zachowania się na drogach , przystankach i w środkach komunikacji publicznej.
Cele :
- wdrażanie do właściwego zachowania się w ruchu drogowym,
- zapoznanie z nazwami i znaczeniem znaków drogowych,
- wdrażanie do stosowania się do znaków i sygnałów drogowych,
- utrwalenie znajomości piecu zasad przechodzenia przez jezdnię,
- uczulenie dzieci na bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
- poznanie pracy funkcjonariuszy policji,
- kształtowanie umiejętności zwracania się do policjanta w trudnych sytuacjach,
- wdrażanie do zachowania szczególnej ostrożności w czasie poruszania się po drogach w niesprzyjających warunkach atmosferycznych,
- rozumienie niebezpieczeństwa wynikającego z niewłaściwego doboru miejsca zabaw,
- wdrażanie do bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w środkach lokomocji i na przystankach,
- poznanie zasad poruszania się po drogach pojedynczo i w grupie, na chodniku i po jezdni,
- umiejętność klasyfikowania pojazdów i określanie ich pierwszeństwa na drogach,
- uświadomienie konieczności udzielania pierwszej pomocy,
- poznanie pracy pielęgniarki,
- doskonalenie umiejętności zapamiętania numerów alarmowych.
Metody :
- słowne – korzystanie ze źródeł wiedzy,
- oglądowe – korzystanie z makiet, planszy,
- aktywizujące – uczniowie poprzez działanie zdobywają wiedzę.
Środki dydaktyczne :
- plansze poglądowe
- znaki drogowe
- piosenki
- ilustracje
- wiersze
- podręczniki o ruchu drogowym
- rekwizyty do ćwiczeń dramowych
- apteczka
- kodeks drogowy
- przybory plastyczne
Ewaluacja :
- ankieta wśród dzieci i nauczycieli
- konkurs na temat bezpieczeństwa dziecka
- prace dzieci
Termin realizacji |
Temat zajęć |
Treści programowe |
Kompetencje
i umiejętności |
Wrzesień |
Bezpieczna droga ucznia do szkoły i ze szkoły. |
Droga dziecka z domu do szkoły i z powrotem.
Zasady poruszania się po drogach.
Stosujemy się do znaków i sygnałów drogowych. |
- zna swoją drogę do szkoły,
- potrafi bezpiecznie poruszać się po drodze,
- stosuje pięć zasad przejścia przez jezdnię,
- stosuje się do barw sygnalizacji świetlnej,
- zna cztery podstawowe grupy znaków drogowych : zakazu, nakazu, informacyjne, ostrzegawcze.
- umie wykonać kilka znaków. |
Październik |
Praca policjanta nad utrzymaniem ładu i porządku w naszej miejscowości. |
Poznanie pracy funkcjonariuszy policji.
Praca policjanta w akcji drogowej – zaproszenie policjanta z drogówki na zajęcia. |
- zna zawód policjanta,
- potrafi określić obowiązki wynikające z wykonywania tego zawodu,
- rozumie konieczność zwracania się do policjanta w trudnych sytuacjach. |
Listopad |
Bezpieczeństwo dziecka na drodze w różnych warunkach atmosferycznych. |
Zachowanie bezpieczeństwa na drodze.
Pory dnia i roku, obserwacja pogody.
Ukształtowanie terenu najbliższej okolicy. |
- zna zagrożenia wynikające ze złych warunków atmosferycznych w różnych porach roku,
- rozumie konieczność stosowania elementów odblaskowych,
- umie wymienić rodzaje dróg w mieście i na wsi (droga gruntowa, utwardzona,bruk,
beton, asfalt),
- poprawnie stosuje pojęcia: droga utwardzona gruntowa, droga lokalna. |
Grudzień |
Dojazd środkami komunikacji publicznej,kulturalne zachowanie się na przystankach. |
Zachowanie się w środkach komunikacji publicznej: autobusach, tramwajach, pociągach
Zachowanie się na przystankach.
Bezpieczeństwo w czasie wsiadania i wysiadania. |
- umie kulturalnie zachować się w środkach komunikacji publicznej,
- ustępuje miejsca starszym, niepełnosprawnym, z małym dzieckiem,
- sprawnie i bezpiecznie wsiada i wysiada z autobusu i tramwaju. |
Styczeń |
Zasady bezpieczeństwa podczas zabaw w pobliżu drogi. |
Niebezpieczeństwo zabaw w pobliżu jezdni.
Unikanie miejsc niebezpiecznych w czasie zabaw na śniegu. |
- potrafi zaplanować bezpieczna zabawę,
- wie jakie niebezpieczeństwa wynikają z zabaw w pobliżu jezdni,
- wie, że nie należy urządzać ślizgawek w pobliżu jezdni,
- unika miejsc niebezpiecznych w czasie zabaw zimą,
- nie bawi się na zamarzniętych stawach i jeziorach. |
Luty |
Uczymy się udzielać pierwszej pomocy przy skaleczeniach i stłuczeniach. |
Poznanie podstawowych zasad przy skaleczeniach i stłuczeniach.
Poznanie podstawowych materiałów opatrunkowych i środków odkażających.
Praca pielęgniarki-
spotkanie z pielęgniarką szkolną. |
- potrafi odkazić ranę i wykonać prosty opatrunek rany,
- rozpoznaje i nazywa elementy wyposażenia apteczki,
- rozumie potrzebe udzielania pierwszej pomocy,
- zna zawód pielęgniarki. |
Marzec |
Zasady poruszania się po drogach pojedynczo i w grupie, na chodniku i na jezdni. |
Zasada ruchu prawostronnego dla pojazdów i lewostronnego dla pieszych.
Zasada poruszania się kolumn pieszych (kolumna pieszych może poruszać się tylko po prawej stronie, dwójkami, nie wolno poruszać się w czasie mgły ). |
- rozumie pojecie
" uczestnik ruchu drogowego",
- zna i rozumie podstawowe przepisy o ruchu pieszych,
- umie poruszać się pojedynczo i w zorganizowanej grupie pieszych w terenie zabudowanym i poza nim. |
Kwiecień |
Rozpoznajemy pojazdy jednośladowe, wielośladowe i uprzywilejowane w ruchu drogowym. |
Poznanie określeń: pojazd jednośladowy, wielośladowy i uprzywilejowany.
Funkcja pojazdów uprzywilejowanych w ruchu drogowym. |
- rozpoznaje pojazdy jednośladowe, wielośladowe i uprzywilejowane,
- potrafi zachować się widząc pojazd uprzywilejowany,
- grupuje pojazdy wg ich cech. |
Maj |
Poznajemy numery alarmowe i uczymy się z nich właściwie korzystać. |
Poznanie numerów telefonów alarmowych.
Uświadomienie znaczenia znajomości telefonów alarmowych.
Nauka przekazywania informacji właściwym służbom.
Uświadomienie konsekwencji fałszywych alarmów. |
- zna numery alarmowe :
997- Policja
998- Straż pożarna
999- Pogotowie ratunkowe,
- umie skorzystać z telefonu i przekazać informację o niebezpieczeństwie właściwym służbom,
- jest świadomy konsekwencji fałszywych alarmów. |
Czerwiec |
Jak uczeń może przyczynić się do zmniejszenia wypadków drogowych ?– konkurs podsumowujący pracę z programem. |
Opracowanie i przeprowadzenie konkursu wśród dzieci.
Wykonanie prac plastycznych na temat: Bezpieczne wakacje. |
- umie wykorzystać wiadomości i umiejetności zdobyte w ciągu roku szkolnego,
- potrafi przedstawić wydarzenia realne . |
Założone osiągnięcia ucznia :
Po zakończeniu realizacji programu uczeń będzie potrafił :
- bezpiecznie i kulturalnie poruszać się po drodze,
- wymienić cztery podstawowe grupy znaków drogowych,
- wymienić pięć zasad prawidłowego przechodzenia przez jezdnię ,
- potrafił określić obowiązki policjanta ,
- wymienić rodzaje dróg w mieście i na wsi,
- wymienić zagrożenia na drodze, wynikające ze złych warunków atmosferycznych,
- kulturalnie zachowywać się w środkach komunikacji publicznej i na przystankach,
- bezpiecznie wsiadać i wysiadać z pojazdów,
- zaplanować bezpieczną zabawę,
- odkazić ranę i wykonać prosty opatrunek,
- wymienić elementy wyposażenia apteczki,
- poruszać się pojedynczo i w zorganizowanej grupie pieszych,
- wymienić pojazdy jednośladowe, wielośladowe i uprzywilejowane,
- potrafił zadzwonić pod właściwy numer w razie zagrożenia życia,
Literatura :
- " Środowisko społeczno – przyrodnicze klasa 1 ", materiały metodyczne pod redakcją dr Cz.Cyrańskiego, Oficyna Wydawnicza i Fonograficzna Kielce 1992r.
- " Środowisko społeczno – przyrodnicze klasa 2 ", materiały metodyczne pod redakcją dr Cz.Cyrańskiego, Oficyna Wydawnicza i Fonograficzna Kielce 1992r.
- K.Mincewicz " Edukacja komunikacyjna.Przewodnik dla nauczycieli", Wydawnictwo KRAM , Warszawa 1995r.
- B.Bogacka-Osińska " Bądź bezpieczny na drodze", WSiP, Warszawa 1996r.
- E.Fątczak i J.Frątczak " Edukacja komunikacyjno – drogowa uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej", Wydawnictwo "Żak", Warszawa 1995r.
- " Jak unikać wypadków drogowych" pod redakcją S.Kowalskiej i W.Leszczyńskiej, Wydawnictwo M.Rożek, Goleńsk 1997r.
- " Nie jestem sam na drodze – zeszyt ćwiczeń do edukacji komunikacyjnej", Wydawnictwo Innowacje, Goleszów 1983r.
- " Prawo o ruchu drogowym" Ustawa z dnia 1 lutego 1983r.
|